Ocieplenie kontenera morskiego. Metody i materiały

Kontenery morskie są niezwykle istotnym elementem całego systemu transportu morskiego. Najczęściej mają postać skrzyń o odpowiednich wymiarach, przeznaczonych do transportowania towarów drobnicowych oraz innych ładunków. Kluczową kwestią w ich eksploatacji jest prawidłowa izolacja termiczna, a tym samym właściwe ocieplenie. Istnieją różne sposoby na utrzymanie odpowiednich warunków wewnętrznych kontenera morskiego, spośród których warto wyróżnić te odznaczające się największą efektywnością.

Sposoby ocieplania kontenerów morskich

Ocieplenie dla kontenerów morskich można wykonać z zastosowaniem wielu materiałów izolacyjnych dostępnych na rynku. Poszczególne rozwiązania różnią się między sobą klasą ognioodporności, grubością, współczynnikiem przenikania ciepła oraz ceną. Do najczęściej stosowanych materiałów należą wełna mineralna oraz pianka poliuretanowa. Pierwszy z nich wykorzystuje się w postaci izolacji opartej na ścianach i montowanej wewnątrz kontenera, co jest rozwiązaniem stosunkowo pracochłonnym, ale bardzo skutecznym. W przypadku pianki poliuretanowej zastosowanie znajduje metoda natryskowa, szybsza w wykonaniu i równie efektywna. Warto pamiętać, że ocieplenie kontenera nie powinno w żadnym stopniu zaburzać przyjmowania masy konkretnego ładunku. Na ścianach wewnętrznych i podłodze takiej konstrukcji znajdują się bowiem uchwyty, przeznaczone do mocowania transportowanych towarów.

Ocieplenie kontenera morskiego wełną mineralną

Zastosowanie wełny to najbardziej tradycyjna metoda ocieplenia kontenerów morskich. W tym przypadku materiałem izolacyjnym jest wełna mineralna, która musi odpowiednio dobrze trzymać się na suficie oraz ścianach. Rozwiązane to stosowane jest przede wszystkim w kontenerach drewnianych. Wełna mineralna posiada jedną z najwyższych wśród izolatorów dostępnych na rynku klasę ognioodporności, która wynosi A1 lub A2. Symbole te oznaczają, że dany materiał jest niepalny. Najlepsza jakościowo wełna mineralna to wełna skalna, która wyróżnia się odpornością sięgającą nawet 1200 stopni Celsjusza. Materiał ten charakteryzuje się również bardzo dobrymi parametrami przenikania ciepła, wynoszącymi 0,39 przy grubości 100 mm. Po umieszczeniu izolatora, zgodnie z przeznaczeniem kontener wykończyć należy drewnem, płytą OSB lub płytą karton-gips.

Ocieplenie kontenera morskiego pianą poliuretanową

Innym sposobem ocieplenia kontenera morskiego jest zastosowanie pianki poliuretanowej PUR. Materiał ten wykazuje bardzo dobre właściwości izolacyjne, dzięki czemu nawet cienka warstwa pozwala na utrzymanie pożądanych warunków wewnętrznych. Materiał ten wyróżnia się klasą odporności E oraz F, przez co uznawany jest za palny oraz intensywnie dymiący. Pianka poliuretanowa posiada tym samym gorszy współczynnik palności, jednak wciąż może być stosowana do izolacji kontenerów morskich. Współczynnik przenikania ciepła wynosi w tym przypadku 0,23, dlatego wypada lepiej od wełny mineralnej. Pianka PUR puchnie po nałożeniu na powierzchnię i szczelnie ją wypełnia, dzięki czemu jest bardzo dobrym izolatorem. Nadmiar piany usuwa się do poziomu wysokości konstrukcji, a następnie wykańcza płytą OSB, płytą karton-gips lub drewnem. Materiał ten nakładać można metodą natryskową, dzięki czemu da się uniknąć mostków termicznych.

Ocieplenie wełną czy pianką PUR?

Oba materiały posiadają zarówno zalety, jak i wady. Wełna mineralna jest produktem bezpieczniejszym, ale izolującym nieco gorzej. Pianka PUR to z kolei bardzo dobry izolator, jednak odznacza się niższym współczynnikiem ognioodporności. Rodzaj materiału zastosowanego do ocieplenia kontenerów morskich powinien być uzależniony od indywidualnych preferencji oraz docelowych warunków eksploatacyjnych konstrukcji. Obiekty te bardzo często przekształcane są w kontenery mieszkalne lub magazynowe, jednak ich dachy oraz ściany wykonuje się z nieizolowanej blachy o niewielkiej grubości. Z tego względu wymagają szczególnie skutecznego ocieplenia, a tym samym zastosowania odpowiedniego materiału. W przypadku kontenerów mających spełniać funkcję mieszkalną, lepszym rozwiązaniem będzie natrysk pianką PUR. W ten sposób uniknąć można problemów związanych ze skraplaniem się pary wodnej na niedostatecznie osłoniętych elementach stalowych, ponieważ poliuretan skutecznie wypełni nawet najdrobniejsze szczeliny. Jeżeli natomiast kontener ma być przerobiony na izolowany magazyn, dobrym rozwiązaniem może się okazać płyta warstwowa. Tak ocieplona konstrukcja z powodzeniem sprawdzi się jako pomieszczenie techniczne, przeznaczone do przechowywania agregatów oraz innych urządzeń.